SM-veckan gav Malmö många positiva effekter

pktradm Okategoriserade

Upplevelseinstitutet har på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Malmö stad utvärderat SM-veckan sommar i Malmö. Analysen visar på ett fortsatt stort intresse och en hög turistekonomisk omsättning för evenemanget.

Det är Upplevelseinstitutet, som på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Malmö stad, genomfört analys och utvärdering av det mediala genomslaget och de turistekonomiska effekterna för SM-veckan sommar i Malmö 2019. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, intervjuer på plats och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2 700 intervjuer.

SM-veckan i Malmö gav en turistekonomisk omsättning (besökares konsumtion av varor och tjänster i staden) på cirka 152 miljoner kronor, varav 110 miljoner kronor från besökare som kommit till Malmö främst för SM-veckan.

SM-veckan har omnämnts i närmare 3000 medieartiklar april–juni 2019 – ett mycket stort genomslag och en bred räckvidd.

– Det var väldigt glädjande att kröna SM-veckans tioårsjubileum i just Malmö som även arrangerade den allra första sommarveckan 2009. Då deltog 11 idrotter på programmet. Mycket har hänt på 10 år och utvärderingen av SM-veckan i Malmö är ett väldigt bra kvitto på att SM-veckan fortsatt utvecklas och är ett populärt evenemang där publiken både på plats och i tv-soffan får möjlighet att se idrotter de sällan ser, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Malmö: ”Väldigt lyckat”

Utöver ökade intäkter till näringslivet kan en värdstad räkna hem flera andra positiva effekter. Exempelvis ökad stolthet bland invånarna, förbättrad lokal samverkan och möjlighet att nå nya målgrupper.

– Med massor med aktiviteter på flera platser i stan, fyllda läktare och prova-på aktiviteter för barn sammanfattar vi SM-veckan i Malmö som ett väldigt lyckat evenemang som engagerade många Malmöbor och välkomnade besökare från hela Sverige, säger Attila Juhasz, evenemangschef, Fritidsförvaltningen, Malmö Stad.

Tittarsiffrorna för SM-veckan i Malmö låg på en hög nivå. SVT hade flera toppkvartar på närmare 400 000 tittare, med 436 000 som högsta notering.

– Resultatet visar att SM-veckan fortsatt befäster sin position som ett av Sveriges absolut mest kända och populära sportevenemang, säger Jan Olsson, rättighetschef på SVT.

SM-veckan är ett miljöcertifierat evenemang, något som besökare har upplevt som viktigt i samband med evenemanget.

Nästa år arrangeras SM-veckan vinter i Luleå och Boden 25–31 mars 2020 och SM-veckan sommar i Halmstad 24–30 juni 2020